برکات حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها
السلام علیک یا بنت رسول الله
*********
نزول اجلال حضرت فاطمهمعصومه سلام اللَّه علیها و ورود او به قم، منشأ خیرات و برکات گوناگون و چشمگیر و ماندنی براى قم و اهل واردین آن، بلکه براى عموم مسلمانان جهان، حتّى در اقصى نقاط عالم گردید.
شهر، شهر زیارتى شد و از مشرق و مغرب جهان مردم علاقمند به بیت وحى براى
زیارت آن معظّمه یگانه روبه این شهر شریف مى آورند و در آمدن این
جمعیّت هاى فراوان چه منافع بزرگى براى شهر و مردم آن تأمین مى شود، ارتباط
بین قم و بلاد و ممالک اسلامى حاصل مى گردد، فرهنگ اسلامى از این پایگاه
علمى به نقاط مختلف انتقال مى یابد، جنبه هاى اقتصادى مردم قم رشد مى کند و
دهها منافع دیگر که در پرتو زیارتى شدن این شهر، خداوند بزرگ متوجّه مردم
این شهر و واردین و دیگر ملت اسلامى گردانیده است.
و از برکات بى نظیر، آنکه این شهر قداست پیدا کرده، مورد توجّه و اقبال علما و دانشمندان قرارگرفت و بالاخره بزرگترین پایگاه دینى و عالی ترین حوزه علمیه در جهان گردید. ورود دو شخصیّت بزرگ علمى، مرحوم حایرى و مرحوم بروجردى به قم بدون تردید از برکات حضرت معصومه سلام اللَّه علیها است و به نظر ما اندک ابهام و اجمالى ندارد و زمینه هیچگونه شکّ و تردیدى در آن نیست.
اینک ما جریان ورود هریک از آن دو بزرگوار را به صورت گذرا و اجمالى، ذکر مىکنیم تا صدق مدّعایمان ظاهر گردد.
1- آمدن مرحوم آیت اللَّه العظمى، مؤسس حوزه، آقاى حاج شیخ عبدالکریم حایرى اعلى اللَّه مقامه به قم و عزم بر اقامت در آن شهر بر اثر یک استخاره اى بوده است که در کنار حرم حضرت فاطمه معصومه سلاما للَّه علیهاو با توسّل به آن حضرت انجام شده و در نتیجه آن توسّل آیهاى آمده که ایشان را موظّف به ماندن و جمع کردن علما و فضلا فرموده است و خلاصه هدایت بى دغدغه اى در آن جریان در پرتو حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها شامل حال ایشان شده است.
فرزند برومندشان مرحوم آیت اللَّه آقاى حاج شیخ مرتضى حایرى اعلى اللَّه مقامه در این رابطه مى گویند:
مرحوم والد رَحِمَهُ الْعالى رَحْمَةًواسِعَةً تا آنجا که من یاد دارم با قرآن استخاره نمى کردند و مى فرمودند: من درست نمى فهمم مثلاً یُسَبِّحُ لِللَّهِ ما فِى السَّمواتِ وَالْاَرْضِ نسبت به موضوع استخاره خوب است یا بد، مربوط به موضوع دیگرى است.
ولى معروف و مسلّم است که براى ماندن در قم، پس از اصرار عدّه اى از علما و
اهالى قم و اهالى تهران، بالاى سر حضرت معصومه سلام اللَّه علیها براى
ماندن در قم استخاره کرده بودند و این آیه آمده بوده است: وَأتُونى
بِاَهْلِکُمْ اَجْمَعینَ.
این آیه خطاب حضرت یوسف به برادران است، که به آنان فرمود: همه اهل و بستگان خود را نزد من بیاورید.
این استخاره در کنار قبر حضرت معصومه سلام اللَّه علیها بدون هیچگونه اجمال و ابهامى مرحوم آیت اللَّه حایرى را به اقامت و آوردن اهل و بستگان خود بدان سرزمین مقدّس فرامى خواند. و از این رو آن زعیم بزرگوار، بستگان و حواریّون خود را به آمدن به قم از اراک که قبلاً آنجا بر گرد شمع وجودش اجتماع کرده بودند، فرامى خواند، در نتیجه عزم بر ماندن و پیدا کرده و بالاخره چنین حوزه علمیّه با عظمتى را تشکیل مى دهند.
آرى، تشکیل حوزه در شهرستان اراک قبلاً به وسیله همین شخصیّت بزرگ علمى، یعنى مرحوم آیت اللَّه العظمى حایرى اعلى اللَّه مقامه صورت گرفت و دلدادگان علم و فضیلت نیز در آن حوزه جمع شده، گردآمدند و حوزه اراک تحرّک و رونقى پیدا کرد.
نیز تشکیل حوزه علمیه در قم با دست تواناى همان عالم ربّانى و فقیه با اخلاص صورت گرفت و حوزه اى قوّى و نیرومند و با برکت شد و رجال بزرگ و کم نظیرى را تربیت کرده، تحویل جهانیان داد و برکات و آثار آن چشمگیر و مستمر گردید و اکنون متجاوز از چهار ربع قرن است که در جهان اسلام تلألؤى خاص دارد، به طورى که نه تنها ممالک اسلامى بدان توجّه دارند، بلکه ممالک بیگانه و دور از اسلام چه کشورهاى شرقى و چه غربى براى این حوزه اهمیّت ویژه قایل بوده مرکزیت و محوریّت دینى براى آن قائلند و خائنان و ابرقدرتهاى خودسر، از آن بیمناک مى باشند.
بالاخره هر دو حوزه به دست یک نفر احداث و تأسیس شده است، ولى یکى از آندو، دچار رکود و رقفه شده و یا به قهقرا برمى گردد و دیگرى روز به روز تلألؤ بیشتر پیدا کرد، نور داد و روشنى آفرید و آثار و ثمرات خود را به نقطه نقطه جهان صادر کرد و نداى شیعه را به اقطار عالم رسانید. این چه سرّى است و چه رمزِ نهانى دارد؟!
جز اینکه قم چیزى دارد که اراک و اصفهان و سایر بلاد ندارند و آن بضعه موسى، حضرت فاطمهمعصومه سلام اللَّه علیها مى باشد.
مضجع و مرقد مطهّر این بانوى بزرگ و با عظمت، روحانیّتى خاص و قداست و معنویّتى مخصوص و خلل ناپذیر به این شهر داده است که با وجود آنکه از نظر جغرافیایى، محیطى مساعد نبوده واز آب و هواى مطلوب و مطبوعى برخوردار نیست، این چنین مورد توجّه نفوس واقع شده، دلها مجذوب آن گردیده است و جمع کثیرى از هیأت علمیه، علما، فضلا و طلاب با محرومیت هاى گوناگون مادّى روى به اینجا آورده و اقامت در این کویر براى اشتغال و فراگیرى علوم و معارف آل محمّد علیهمالسّلام را بر انواع رفاه ها و راحتی ها در سایر بلاد ترجیح مى دهند.
و جان کلام اینکه آمدن مرحوم آیت اللَّه العظمى حایرى و تأسیس حوزه و اقبال نفوس، مخصوصاً فضلا و علما، همه از برکات حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها است.
2- جریان اقامت سیّدالطائفه، مرحوم آیت اللَّه العظمى آقاى بروجردى اعلى اللَّه مقامه نیز مستند به عنایات حضرت معصومه سلام اللَّه علیها است، بدین ترتیب که ایشان در اواخر سال 1361 ه'ق مبتلا به بیمارى فتق مى شوند و قرار مى شود که در تهران عمل کنند، هنگامى که به مقصد معالجه از بروجرد خارج مىشوند، وضع مزاجشان رضایت بخش نبوده و تقریباً در بیهوشى بوده اند و این حال ادامه داشته تا یک مرتبه در دلشب، چشم گشوده و چراغ هاى قم را مشاهده مى کنند. از همراهان استفسار مى فرمایند، اینجا کجاست؟ عرض مى کنند: قم است.
جذبه اى روحانى و کششى معنوى ایشان را به خود مشغول مى کند و در آن حالت تصمیم مى گیرند که پس از بهبودى، بقیّه عمر را در این آستان مقدّس بگذرانند.
در عبارت دیگرى آمده که: هنگام حرکت از بروجرد، وضع مزاجى ایشان سخت بوده و در حالت بیهوشى مى گذرانیدند ولى ناگهان در وقت شب از خواب بیدار و از داخل اتومبیل نظرشان به چراغهاى شهر قم مى افتد، مى پرسند اینجا کجاست؟ همراهان به عرض مى رسانند: اینجا قم است. منظره چراغ هاى شهر قم در آن دل شب اثر عمیقى در دل ایشان مى گذارد و قصد مى کنند که اگر از این بیمارى شفا یافتند، بقیّه عمر را در کنار مرقد منوّر حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها به سر ببرند.
بالاخره خداوند به برکت حضرت معصومه سلام اللَّه علیها آن بزرگوار را شفا مىدهد و از اینرو بعد از علاج بیمارى به قم مى آیند و آن تحوّل عظیم علمى و فرهنگى را در حوزه به وجود مى آورند. و علما و مجتهدین بسیارى را پرورش داده، صداى روح بخش اسلام و تشیّع را به گوش جهانیان رسانیدند.
قابل توجّه است که نکته اى را که در مورد آمدن مرحوم آقاى حاج شیخ عبدالکریم حایرى اعلى اللَّه مقامه ذکر کردیم، در مورد مرحوم آیت اللَّه العظمى بروجردى اعلى اللَّه مقامه نیز صادق است. آن بزرگوار پس از بازگشت از نجف اشرف، حوزه بروجرد را پس از انطماس و رکود احیا کرد و رونقى داد و جماعتى دور وجود مبارکش جمع شدند و آن مرد بزرگ، حدود چهل سال در آنجا اقامت فرمود - بعد از آنکه بروجرد زادگاهشان هم بود - و فیض بخشى فراوانى کرد، سپس به قم آمد، حوزه مبارکه قم دستاورد مرحوم حایرى بزرگ را توسعه داد و آبیارى کرد. از ابعاد مختلف آن را گسترش داد و نام قم را عالم گیر کرد. از اکثر شهرها و بلاد ایران، بلکه از قسمتى از روستاهاى آن جوانانى با شور و شوق را به سوى این مرکز علمى جذب نمود تا بالاخره حوزه یگانه و بى نظیر جهان تشیّع گردید، در حالى که حوزه بروجرد رو به توقف و رکود گذارد و تحرّک و پویایى خود را از دست داد.
شگفتا شخصیّتى بزرگ و کم نظیر مانند آیت اللَّه العظمى بروجردى در رأس دو حوزه قرار مىگیرد و یکى را در خلال مدّت چهل سال رشد نسبى و زودگذر مى دهد و دیگرى را خلال مدّت حدود پانزده سال رشد مطلق مى بخشد و آن را جهانى کرده و به اوج عظمت و سربلندى مى رساند.
این چه سرّ نهفته و رازِ نهانى است، جز اینکه قم گوهرى دارد که بروجرد با همه سوابق درخشانش ندارد، چنانکه در جریان مرحوم حایرى اراک نداشت و آن مرقد منوّر دختر بلنداختر حضرت موسى بن جعفر سلام اللَّه علیها مىباشد. آرى، قم، حضرت معصومه سلام اللَّه علیها دارد و اراک و بروجرد ندارند.
این بانوى بزرگ و سرافراز، پشتوانه عظیمى است که شخصیّت هاى وزین را بدین سو و سمت مىکشد و متفکران و اندیشمندان را از هر نقطه اى جذب مى نماید و دلها همه در هواى اوست، از این رو تأسیس حوزه به دست مرحوم آقاى حایرى از برکات حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها است و تجدید و تحکیم اساس آن مرکز عظیم و گشترش چشمگیر آن به دست مرحوم آقاى بروجردى نیز از برکات آن معظّمه دوران است.